Du liest die Kurzfassung des Klimaaktionsplans. Hier kannst du das Kapitel in voller Länge lesen:

Vollständiges Kapitel

Überblick

Die Schweiz soll ihre Verantwortung für die Klimakrise im globalen Kontext wahrnehmen; die Schweizer (Klima-) Politik und Massnahmen sollen auf wissenschaftlichen Erkenntnissen und dem historischen CO2-Fussabdruck der Schweiz basieren. Dies erfordert die Berücksichtigung von Treibhausgasemissionen durch Konsum, Investitionen und Geschäftstätigkeiten in der Förderung fossiler Brennstoff, Abholzung und anderer umweltschädliche Tätigkeiten. Klimagerechtigkeit muss zum Hauptanliegen der internationalen Klimapolitik der Schweiz werden. Klimagerechtigkeit bedeutet, eine politische Herangehensweise für die Klimakrise zu wählen, die auf ethischen Kriterien aufbaut, nicht nur in Bezug auf zukünftige Generationen, sondern auch in einem gegenwärtig historisch-geographischen Kontext: Während die Einen verantwortlich sind oder sogar davon profitieren, spüren die Anderen die Konsequenzen oder müssen dafür bezahlen.

Es ist daher nicht akzeptabel, die drastischen Konsequenzen der Erderhitzung als ein rein technisches Umweltproblem anzusehen. Folglich umfasst das Konzept der Klimagerechtigkeit nicht nur die Frage der Generationengerechtigkeit, sondern auch die Themen globaler Verteilungsgerechtigkeit und Gleichheit. Dies bedeutet, dass Emittent*innen wie die Schweiz bedeutend mehr zur globalen Reduktion menschengemachter Treibhausgase beitragen müssen als die Länder des Globalen Südens, die viel weniger Emissionen pro Kopf verursachen.

In Bezug auf die Finanzierung von Klimaschutz bedeutet Klimagerechtigkeit, dass die im Pariser Abkommen festgehaltene Pflicht der Industrieländer, gemeinsam hundert Milliarden US-Dollar pro Jahr für Klimaschutz und -anpassung in Entwicklungsländern bereitzustellen. Unter Berücksichtigung des Schweizer Fussabdrucks würde dies einem Beitrag von 1 Milliarde Schweizer Franken pro Jahr entsprechen. Klimaschutz darf jedoch nicht zu Lasten der Entwicklungszusammenarbeit erfolgen. Die ärmsten und gefährdetsten Bevölkerungsgruppen im Globalen Süden im Kampf gegen die Klimakrise zu unterstützen, ist nicht dasselbe wie Armut oder Ungleichheit zu bekämpfen. Die Reduktion von Treibhausgasen (Minderung) und der Schutz gegen die Folgen des fortschreitenden Klimawandels (Anpassung) können Entwicklungszusammenarbeit ergänzen, sie aber nicht ersetzen.

Symbolbild: Verschiedene Menschen sitzen gemeinsam in einem Raum und diskutieren.

Momentan blicken die Schweiz und andere Länder des Globalen Nordens ins Ausland, insbesondere in den Globalen Süden, um dort ihre Emissionen zu kompensieren. Allerdings verleiht dies den Staaten das falsche Gefühl, man könne die Reduktion der eigenen THG-Emissionen weiterhin hinauszögern. Zudem sind die Resultate vieler Kompensationsprojekte fragwürdig oder verletzen sogar Menschenrechte. Treibhausgasemissionen sollen daher nicht durch den Kauf International übertragener Reduktionsergebnissen (ITMO) und/oder ausländischer Kompensation externalisiert werden.

Freihandelsabkommen sind durch Rodungen, die Untergrabung lokaler landwirtschaftlicher Praktiken und die Verletzung von Menschenrechten eine der treibenden Kräfte hinter der Klimakrise.

Die Umsetzung von Klimagerechtigkeit muss deshalb auch Handelsabkommen mit einbeziehen. Das Respektieren von Menschenrechten sowie internationaler Umweltschutzabkommen haben Vorrang vor den Bestimmungen anderer internationaler Verträge, insbesondere Handelsabkommen. Im Zweifelsfall soll die Umsetzung von Bestimmungen in Handelsabkommen ausgesetzt werden. Die Schweiz sollte sich ausserdem für die Aufnahme dieses Prinzips ins internationale Recht einsetzen. 

Während der CAP verlangt, dass die Schweizer Treibhausgasemissionen bis 2030 netto null erreichen, braucht es ein ähnliches, rechtlich bindendes Ziel auf internationaler Ebene. 

Das Ziel des Vertrags über die Nichtverbreitung von fossilen Brennstoffen (Fossil Fuel Non-Proliferation Treaty) ist es, durch ein rechtlich bindendes Abkommen global aus fossilen Energieträgern auszusteigen. “Nichtverbreitung” bezieht sich auf die Erschliessung/Förderung neuer fossiler Energiequellen. Der Vertrag basiert auf dem Beispiel des Atomwaffensperrvertrags (Nuclear Non-Proliferation Treaty), welcher während des Kalten Krieges ausgehandelt wurde. Der grosse Unterschied zum Pariser Abkommen ist die legale Verbindlichkeit, die es Mitgliedstaaten ermöglicht, wirtschaftliche Sanktionen gegen Staaten zu verhängen, die den Vertrag missachten.

Massnahmen

Massnahme 10.1: Die Schweiz trägt jedes Jahr 1 Milliarde CHF zur Klimafinanzierung bei

Die Schweiz trägt jedes Jahr 1 Milliarde Franken zur Klimafinanzierung bei. Die verfügbaren Mittel werden an Institutionen, Fonds oder Programme zur Finanzierung von Massnahmen in Zielländern überwiesen. Die Gelder werden durch Steuern, Sanktionen, Abgaben, freiwillige Beiträge usw. aufgebracht oder generiert.

Description

Collection of Funds

The mobilized funds are pooled and prepared for payments or transfers (treasury, fund, program, foundation, etc.).

Finance Programs

The available funds are transferred to institutions, funds or programs to finance measures in the target countries (e.g. Green Climate Fund, direct investments in countries through bilateral [SDC/SECO/FOEN] or multilateral [World Bank or similar] development cooperation, etc.).

Use of Funds

The funds are invested in various projects, regions and sectors (e.g. in particularly poor developing countries or in island states, for mitigation or adaptation, etc.) 

Financing

The Alliance Sud position paper "Climate justice and international climate financing from a development policy perspective" (Alliance Sud 2019) explores the link between climate and development tasks and proposes concrete solutions as to how CHF 1 bn can be mobilized annually in addition to development cooperation to support climate measures in developing countries in a way that is fair to the polluter.

Money is mobilized or generated through taxes, sanctions, levies, voluntary contributions, etc.

Massnahme 10.2: Keine Externalisierung von THG-Emissionen

Die Schweiz externalisiert die notwendige Reduktion der Treibhausgasemissionen nicht durch den Kauf von International übertragbaren Reduktionsergebnissen (ITMO) und/oder "Kompensationen" im Ausland. 

Description

According to the Federal Council and Parliament, only three-fifths of the desired halving of Switzerland's domestic emissions by 2030 will actually take place here at home. Switzerland, like a handful of other rich countries, wishes to "offset" the remainder by purchasing ITMOs. Switzerland is therefore a leading advocate for the early conclusion of the arrangements on offsets under Article 6 of the Paris Agreement.

Impact

It seems appealing at first glance to offset emissions abroad, for it is cheaper, at least for now. A second look however raises the question of why increasing amounts should be spent each year to buy foreign emission reduction certificates whose additionality is questionable and cannot be guaranteed, instead of those millions being used locally to convert domestic structures to emission-free technologies and practices. It is simple logic that the strategy of outsourcing is destined to fail over the short or long term. Because all countries must reduce their emissions to net zero, foreign emission certificates will quickly become scarce. At the same time, demand will rise, and hence prices will increase accordingly. After the low-hanging fruit have been picked, there will soon be no more countries prepared to cheaply sell off the increasingly hard-won progress they have made towards climate neutrality. Switzerland will thus no longer be able to avoid having to eliminate its own emissions, and this irrespective of whether we have already paid for reductions abroad, that largely exist on paper only and contribute in actuality to less reductions than is officially declared and certified, if any at all.

Questions and Uncertainties

In order to ensure that offsets reflect credible emission reductions, the following key conditions would need to be met:

  • Additionality, i.e. the activity generating the offset cannot be business as usual
  • Conservative baseline: the aggregation of all country baselines that determine the volume of offsets needs to be consistent with a 1.5 °C mitigation pathway
  • International oversight of offset creation needs to be assured. Non-controlled voluntary markets shall not be able to generate offsets.

However, currently none of these conditions are met and it is beyond the power of the Swiss state to decide upon these issues solely. Offsetting emissions is therefore no option at the moment.

Massnahme 10.3: Neue Interpretation von internationalen Handelsverträgen

Die Schweiz erklärt, dass das Respektieren der Menschenrechte und von internationalen Klimaabkommen einen klaren Vorrang gegenüber anderer internationaler Abkommen, insbesondere Handelsabkommen, hat. Im Zweifelsfall soll die Umsetzung von Bestimmungen in Handelsabkommen ausgesetzt werden.

Description

Switzerland declares that the respect for human rights and international agreements on climate protection clearly take precedence over the provisions of other international treaties, particularly trade agreements. In case of doubt, it suspends the application of provisions in trade agreements if they make it impossible to achieve the climate agreements and/or are contrary to human rights, and it refrains from demanding compliance with such provisions from other countries and therefore from resorting to arbitration. This applies, for example, to investor-state dispute settlement agreements that grant non-governmental arbitration tribunals the power to decide on national laws to protect the climate and achieve climate justice.

Impact

With this policy, Switzerland is providing the international impetus for this. As the location of many UN bodies and as an international trading power, Switzerland can use this policy to quickly and effectively set international policy in motion.

Each concrete case would then have its specific impact. Example: Subsidies for solar power installations produced within Switzerland could be important to build up competences and capacities within Switzerland. Such subsidies could be interpreted as a violation to WTO-rules asking for equality of treatment. Other example: Switzerland bans certain products for their inbuilt obsolescence. If these products are only imported, this could again be interpreted as a violation of equality of treatment. 

Financing

If there are any financing effects, they depend on each concrete case.

Social Compatibility

Again, effects depend on each concrete case. Should for instance a border tax adjustment 

be brought to an arbitration tribunal, effects would be completely different from a case concerning product-based rules. 

Questions and Uncertainties

The policy can create conflicts with other countries or with the institutions linked to trade agreements. But if we seriously want to reduce GHG-emissions, such conflicts cannot be avoided. Instead, movements, NGOs and public entities must offensively make clear that human rights and climate protection agreements must be given priority over trade agreements. They must fight together on an international level for such a policy change.

Massnahme 10.4: Priorisierung von Menschenrechten, Friedenssicherung, Klimaschutz und Klimagerechtigkeit im Völkerrecht

Bei der UNO schlägt die Schweiz die Schaffung einer klaren Prioritätenordnung vor. Dabei sollen Abkommen zu Völkerrecht, Menschenrechten, Friedenssicherung, Klimaschutz und Gerechtigkeit Vorrang gegenüber allen anderen internationalen Verträgen, insbesondere Handelsabkommen, erhalten. So werden Bestimmungen in internationalen Abkommen, die diesen prioritären Abkommen widersprechen, ausgesetzt. Verstösse gegen das Vorrangrecht sollten auch sanktionierbar sein. Es wird ein Büro eingerichtet, um Verbündete für dieses Vorhaben zu gewinnen.

Description

Within the UN framework, Switzerland proposes the creation of a clear order of priorities. In this context, agreements on international law, human rights, peacekeeping, climate protection and justice should be given priority over all other international treaties, particularly trade agreements. Thus, provisions in international agreements that contradict these priority agreements are suspended. Violations of the priority law should also be sanctionable.

Switzerland is setting up a coordination office in order to win over as many partners as possible at all levels for such a project and is making available an annual sum of CHF 5 million for this purpose. Partners should not only be states, but also NGOs, social movements, municipalities and so on.

Impact

This policy can focus on the will of the international community to make decisive progress in climate protection, justice in the media and human rights and to create clarity about the order of priorities in international treaties.

A resolute initiative by Switzerland for a global constitutional law alone will bring movement to global politics and make it possible to bring new alliances into play. 

Financing

Five million francs per year from the confederation's general financial resources.

Social Compatibility

The combination of human rights and climate policy promotes the orientation towards global climate justice and social compatibility of climate policy.

Massnahme 10.5: Nichtverbreitungsvertrag für fossile Brennstoffe (FF-NPT)

Das Ziel des FF-NPT ist es, fossile Brennstoffe durch einen globalen rechtsverbindlichen Vertrag auslaufen zu lassen. Die Schweiz übernimmt bei den Verhandlungen und deren Umsetzung eine führende Rolle. 

Description

The idea behind the FF-NPT is simple: Its goal is to phase out fossil fuels through a legally binding treaty. As outlined by Newell and Simms (2020) the FF-NPT would contain three pillars: non-proliferation, disarmament and the promotion of peaceful use of technology. ‘Non-proliferation’ refers to the prevention of exploitation of new fossil fuel resources. ‘Disarmament’ means the coordinated, managed and accelerated decline of existing fossil fuel infrastructure. For the third pillar Newell and Simms (2020, 1047) suggest to massively expand “existing initiatives to provide poorer countries with access to low carbon and non-fossil-fuel clean energy and transport, and the technology needed for its development.” To finance these projects, they propose to reuse former fossil fuel subsidies.

The FF-NPT is based on the existing example of the Non-Proliferation Treaty of nuclear weapons which was negotiated in the middle of the Cold War. The big difference to the Paris Agreement is it being legally binding with member states having the tool to impose economic sanctions on a party violating the treaty.

The role of Switzerland would be to bring this up in international climate negotiations and to take up a leading role in the negotiations, however, the UN needs to be the neutral party organizing the negotiation rounds. In a first step, the state of Switzerland gets in contact with the steering committee behind the FF-NPT and further explores how such a treaty can be implemented.

Financing

The authors propose for financing the third pillar that “[f]unds could be redirected from fossil fuel subsidies which make up the equivalent of 6.5% of global GDP, as well as generated through a global carbon tax and potentially held in [a] Global Transition Fund” (Newell and Simms 2020, 1047).

Impact 

In the long-term the treaty will lead to the phase out of all fossil fuels on a global scale.

Social Compatibility

The central aspect of the second and third pillar are to ensure a just transition of the phase out of fossil fuels which includes a massive expansion of renewable energy sources in particular in the Global South.

Questions and Uncertainties

It is quite unlikely that a NPT for fossil fuels can be brokered as easily as the one for a nuclear NPT because of the much greater importance of fossil fuels in the economic system.